Chat voor direct advies
Of bel: 085 30 39 731

Veiligheid bij sloopwerken

Sloopwerkzaamheden zijn vaak noodzakelijk bij renovaties, nieuwbouwprojecten of het opruimen van oude structuren. Hoewel sloop voor veel mensen synoniem is aan het afbreken van gebouwen, is het een complex proces waarbij veiligheid een van de hoogste prioriteiten heeft. Zonder de juiste maatregelen kunnen sloopprojecten leiden tot ernstige ongelukken, zowel voor de arbeiders als voor omwonenden.…
sloopexpert Ben Dekker
Geschreven door: Ben Dekker
Laatst geupdated: September 6, 2024
Veiligheid bij sloopwerken

Sloopwerkzaamheden zijn vaak noodzakelijk bij renovaties, nieuwbouwprojecten of het opruimen van oude structuren. Hoewel sloop voor veel mensen synoniem is aan het afbreken van gebouwen, is het een complex proces waarbij veiligheid een van de hoogste prioriteiten heeft. Zonder de juiste maatregelen kunnen sloopprojecten leiden tot ernstige ongelukken, zowel voor de arbeiders als voor omwonenden. Dit artikel bespreekt de verschillende veiligheidsmaatregelen, voorschriften en methoden om sloopwerkzaamheden op een veilige en verantwoorde manier uit te voeren.

Waarom veiligheid bij sloopwerken essentieel is

Sloopwerkzaamheden brengen talloze risico’s met zich mee. Het afbreken van gebouwen of constructies kan leiden tot vallende brokstukken, blootstelling aan gevaarlijke materialen zoals asbest, instortingen of ongelukken met zware machines. Daarom is een grondige risicobeoordeling essentieel voordat sloopwerk begint. Deze beoordeling zorgt ervoor dat alle potentiële gevaren worden geïdentificeerd en aangepakt.

Sloopbedrijven moeten zich houden aan strikte veiligheidsvoorschriften die zijn opgesteld door zowel nationale als internationale instanties. In Nederland is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) de belangrijkste wetgeving die eisen stelt aan het veilig uitvoeren van sloopwerkzaamheden. Daarnaast zijn er richtlijnen van de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) die toezien op naleving van deze wetten.

Risico-inventarisatie en -evaluatie

Voordat een sloopproject van start gaat, moet er altijd een uitgebreide risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) worden uitgevoerd. Dit is een verplicht onderdeel van elk sloopproject en helpt bij het identificeren van mogelijke gevaren op de werkplek. Een RI&E analyseert de risico’s op het gebied van instortingsgevaar, blootstelling aan gevaarlijke stoffen en risico’s bij het werken op hoogte.

Tijdens de inventarisatie worden verschillende aspecten van het gebouw of de constructie onderzocht, zoals de stabiliteit van muren, vloeren en andere structuren. Ook wordt gekeken naar de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen zoals asbest, lood en chemicaliën die tijdens het slopen vrij kunnen komen. Een gedetailleerde evaluatie zorgt ervoor dat er passende maatregelen kunnen worden genomen om ongelukken en gezondheidsrisico’s te voorkomen.

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zijn onmisbaar bij sloopwerkzaamheden. Werknemers worden regelmatig blootgesteld aan vallende voorwerpen, scherpe materialen en stof, dus adequate bescherming is essentieel. PBM’s variëren van helmen, veiligheidsbrillen en gehoorbescherming tot stevige werkschoenen en ademhalingsmaskers.

Helmen zijn verplicht om het hoofd te beschermen tegen vallende brokstukken of gereedschap. Veiligheidsbrillen voorkomen dat stof, gruis of gevaarlijke chemicaliën in de ogen terechtkomen. Ademhalingsmaskers zijn vaak nodig om inademing van schadelijke stoffen, zoals asbest of fijnstof, te voorkomen. Dit geldt vooral bij het slopen van oude gebouwen, waar de kans op gevaarlijke stoffen aanzienlijk is.

Het is belangrijk dat de PBM’s regelmatig worden gecontroleerd op slijtage en defecten. Beschadigde beschermingsmiddelen bieden onvoldoende veiligheid, waardoor het risico op letsel toeneemt.

Veiligheid bij sloopwerken

Gebruik van zware machines en apparatuur

Een groot deel van sloopwerkzaamheden wordt uitgevoerd met behulp van zware machines zoals graafmachines, hydraulische kranen en sloophamers. Hoewel deze machines de sloop efficiënter maken, brengen ze ook extra risico’s met zich mee. Een verkeerd gebruik van machines kan leiden tot ernstige ongelukken, waaronder beknellingen, aanrijdingen of instortingen.

Om ongelukken te voorkomen, moeten alle machinisten en arbeiders goed getraind zijn in het bedienen van de apparatuur. Alleen gecertificeerde medewerkers mogen werken met zware machines, en er moet altijd rekening worden gehouden met de veiligheid van collega’s en omstanders.

Daarnaast is het belangrijk dat de machines regelmatig worden onderhouden en geïnspecteerd om ervoor te zorgen dat ze in goede staat verkeren. Defecte machines kunnen onverwachts falen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Regelmatig onderhoud en keuring van apparatuur zijn dus cruciaal voor de veiligheid op de werkplaats.

Veiligheid bij het werken op hoogte

Werken op hoogte komt vaak voor bij sloopprojecten, vooral bij het slopen van meerlaagse gebouwen of hoge constructies. Dit brengt extra veiligheidsuitdagingen met zich mee, zoals het risico op vallen of het laten vallen van gereedschap of materialen van grote hoogte.

Valbeveiliging is verplicht bij werkzaamheden boven een bepaalde hoogte. Dit omvat het gebruik van harnassen, vangnetten of steigers. Arbeiders moeten getraind zijn in het correct dragen van valbeschermingsuitrusting en hoe ze veilig kunnen werken op hoogte.

Steigers en ladders moeten stevig en goed opgebouwd zijn, en regelmatig gecontroleerd worden op stabiliteit. Onjuist geïnstalleerde steigers vormen een groot risico voor arbeiders en kunnen leiden tot ernstige ongelukken.

Het belang van communicatie op de werkplek

Goede communicatie is essentieel op een sloopwerkplaats. In een omgeving waar meerdere teams tegelijk werken met verschillende soorten apparatuur, is duidelijke en constante communicatie noodzakelijk om ongelukken te voorkomen. Dit kan worden bereikt door gebruik te maken van portofoons, handgebaren of door een aangewezen veiligheidscoördinator op de werkvloer aan te stellen.

De veiligheidscoördinator is verantwoordelijk voor het toezicht op alle werkzaamheden en houdt in de gaten of alle veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. Deze persoon moet ook snel kunnen ingrijpen bij onveilige situaties en zorgen voor de coördinatie van de verschillende teams.

Daarnaast is het belangrijk dat alle werknemers zich bewust zijn van de nooduitgangen, de locatie van EHBO-posten en hoe ze moeten handelen in noodsituaties, zoals brand of een instorting.

Asbest en andere gevaarlijke stoffen

Een van de grootste risico’s bij sloopwerk is de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, zoals asbest. Asbest werd in het verleden veel gebruikt in de bouw, maar is inmiddels verboden vanwege de ernstige gezondheidsrisico’s. Het inademen van asbestvezels kan leiden tot longkanker en andere levensbedreigende ziekten.

Wanneer er tijdens de risico-inventarisatie asbest wordt aangetroffen, moet het sloopproces onmiddellijk worden stilgelegd totdat een gespecialiseerd team het asbest op een veilige manier verwijdert. Werknemers die betrokken zijn bij de verwijdering van asbest moeten speciale beschermingsmiddelen dragen en getraind zijn in het omgaan met deze gevaarlijke stof.

Naast asbest kunnen ook lood, schimmel en chemicaliën aanwezig zijn in oude gebouwen. Elk van deze stoffen vereist specifieke veiligheidsmaatregelen en beschermende uitrusting.

Naleving van de wet- en regelgeving

Sloopbedrijven moeten zich houden aan de wet- en regelgeving die is vastgesteld door nationale en lokale overheden. In Nederland wordt de naleving van de regels gecontroleerd door de Inspectie SZW, die boetes en sancties kan opleggen bij overtredingen van de veiligheidsnormen.

Het is belangrijk dat sloopbedrijven op de hoogte blijven van de laatste veiligheidsvoorschriften en hun werknemers regelmatig bijscholen over nieuwe wetgeving en richtlijnen. Dit helpt niet alleen om boetes te voorkomen, maar zorgt er ook voor dat de veiligheid op de werkvloer continu wordt verbeterd.

Conclusie

Veiligheid bij sloopwerken is van het grootste belang om zowel werknemers als omwonenden te beschermen. Door een uitgebreide risico-inventarisatie uit te voeren, de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken en zware machines veilig te bedienen, kan het risico op ongelukken aanzienlijk worden verminderd. Bovendien zorgen strikte naleving van wet- en regelgeving en voortdurende communicatie op de werkvloer ervoor dat sloopprojecten efficiënt en veilig verlopen. Een goede voorbereiding en aandacht voor detail kunnen het verschil maken tussen een succesvol sloopproject en een gevaarlijke situatie.

Vind dé beste sloopbedrijven en ontvang gratis offertes.